اشتراک گذاری

مین برد چیست؟

مین برد که با عناوین بُردِ مادر یا مادر بورد یا برد اصلی (Main board or Motherboard)‏  نیز از آن یاد می شود . مداری الکتریکی است که قسمت های  مختلف رایانه مانند واحد سی پی یو، رم و کارت گرافیک و …. بر روی آن سوار شده است. همچنین محلی است برای قرارگیری قطعات بسیار کاربردی و مهم دیجیتالی نظیر بایوس (BIOS) . ظاهر مادر بورد به این شکل است که تعدادی مقاومت، آی سی، خازن، دیود و ترانزیستور بر روی یک صفحه بزرگ نصب شده‌اند. جنس این صفحه از سیلیسیم و چوب می باشد.  روی مین برد تعدادی خط رنگی وجود دارد که وظیفه آنها اتصال قطعات به یکدیگر را به عهده دارند. این خطوط رنگی را در اصطلاح bus  می نامند.

همان گونه که اشاره نمودیم ، مادربورد یا مین بورد را میتوان اصلی ترین بخش یک رایانه به شمار آورد. وظیفه مین بورد کنترل پردازشگر مرکزی و ارتباط دادن آن با قسمت‌های دیگر است. در واقع میتوان گفت مادربورد برای کل کامپیوتر، زیربنا و پایه ی اطلاعات و قدرت به شمار می آید.

مین برد

ویژگی های ظاهری مین برد

مین بوردها به دو شکل و طرح ان‌ال‌ایکس و آ تی‌ایکس تولید می شود که نوع دوم رایج تر است. از تراشه های مین بورد میتوان به سوپر آی/اُ اشاره کرد. وظیفه اصلی مین برد کنترل دیسک‌های کمکی، صفحه کلید، ماوس و قسمت‌های سریال و چاپگر میباشد.

CMOS

یک حافظه‌ محدود و فقط خواندنی به نام سی موس(CMOS) نیز در مین بورد وجود دارد که وظیفه نگهداری اطلاعات فنی اجزای سخت افزاری و الکترونیکی سیستم را بر عهده دارد. زمانی که سیستم در حال بوت شدن است، این حافظه، با هدف شناخته شدن و هماهنگی کامل تمام اجزای سخت افزاری، اطلاعات حیاتی و تکنیکی لازم را درباره کامپیوتر به سیستم می‌دهد.

چیپست مین برد

به تراشه سوپر I/O همراه با دو تراشه دیگر که پل شمالی و پل جنوبی نام دارند، چیپ ست مین بورد میگویند. در واقع چیپ ست میتواند مبنای خوبی برای مقایسه مادربوردها باشد. از معروف ترین چیپ ست هایی که امروز در مادر برد ها موجود می باشند می توان به ،  اینتل (Intel)، اِی‌ام‌دی (AMD) ، و یا (VIA)  اشاره نمود.

بایوس

از دیگر قطعات مین برد می توان به بایوس (Bios Battery) اشاره نمود  که یک باتری روی مادر برد است . وظیفه این هنگامی که  سیستم خاموش است، این باتری جهت نگهداری و محاسبه زمان و تاریخ سیستم، تغذیه مادر برد را بر عهده دارد .

انواع بردهای دستگاه کپی

 پس از آشنایی کلی با مین برد یا همان مادربرد، در اینجا میخواهیم به معرفی و بررسی اجمالی و کوچکی از بردهای الکترونیکی و مخصوصا مین برد در دستگاههای کپی بپردازیم. بردهای الکترونیکی متعدد هستند. به گونه ای که میتوان گفت در دستگاه کپی، کنترل هر قسمت یا یونیت ممکن است توسط یک برد الکترونیکی اداره شود. از بین تمامی بردهای به کار رفته در دستگاه فتوکپی، مهمترین آنها، برد اصلی یا مین بورد (Main Board) و یا همان مادر بورد است. برد دیگری که در دستگاه فتوکپی وجود دارد، برد تغذیه ولتاژ (High voltag board)است که خود شامل دو نوع است: برد تغذیه و ولتاژ (High voltag board) که دو نوع است Ac board و Dc board

  • تغذیه و ولتاژدهی قسمتی از دستگاه کپی و یا قطعه ای از آن .
  • بردهای ولتاژ و دیگر بردها نیزهر کدام براساس مکان قرارگیری خود عملکردهای مختلفی دارند .
  • عملکرد بردهای دستگاه کپی
  • کنترل دستگاه و یا قطعه ی خاصی از دستگاه کپی .

تعمیرات مین برد دستگاه کپی

مرکز تعمیرات دستگاه کپی خدماتی حرفه ای در خصوص تعمیر انواع قطعات دستگاه کپی را به کاربران ارائه می نماید. کاربران میتوانند از کلیه ی خدمات واحد تعمیردستگاه کپی جهت تعمیرات، ترمیم، بهبود، سرویس، گردگیری و ارتقاء بهره مند گردند. کاربران گرامی میتوانند به مرکز تعمیرات کپی مراجعه نموده و یا بصورت تماس تلفنی و ثبت درخواست خود از خدمات این مرکز برخوردار شوند. این مرکز به کمک گروه مهندسان و متخصصان مجرب و توانای خود توانسته است به ضمانت و گارانتی خدمات پرداخته و ضوابط واستانداردهای روز دنیا را تعمیرمین برد دستگاه کپی و یا هریک از قطعات این دستگاه رعایت نماید.

نمایندگی کپی و واحدهای تعمیرات کپی

نمایندگی کپی با تجهیز کادر فنی خویش به پیشرفته ترین تجهیزات و امکانات روز دنیا، فضایی فراهم آورده که در آن امکان ارائه تمامی خدمات مورد نیاز کاربران، بر اساس ضوابط و استانداردهای جهانی کپی فراهم گشته است. نمایندگی کپی در فروشگاه مرکزی کپی، عرضه‌کنندۀ دستگاه ‌های کپی و در کارگاه  تعمیر، ارائه‌دهندۀ خدمات پس از فروش و سرویس های تعمیرات کپی است. خدمات مرتبط با آموزش نیز در واحدهای آموزش تعمیرات کپی ارائه می گردد.

تمامی خدمات ارائه شده در نمایندگی کپی توسط تیمی از کارشناسان متخصص در دو حوزه فروش و تعمیر انجام می‌پذیرد و تلفیق این دو مجموعه، -یعنی «کارشناسان متخصص» و «امکانات و تجهیزات حرفه‌ای»- سبب گشته تا به اذعان بسیاری از همکاران، نمایندگی کپی یکی از مراکز پیشرو و متخصص در ارائه خدمات فروش و تعمیر کپی مطرح گردد. در صورتی که هر گونه ابهام و پرسشی در ارتباط با خدمات ما دارید ، واحدهای تعمیرات کپی را در این بخش پیگیری نمایید.

5/5 (1 امتیاز)

مشکلت حل نشده؟😟 معطل چی هستی ؟!🤔 گوشی رو بردار و با 62948(021) تماس بگیر، مشاوره رایگانه!🤩