اشتراک گذاری

آموزش شارژ کارتریج جوهرافشان

آموزش شارژ کاتریج در مرکز تعمیرات دستگاه کپی و توسط متخصصین این مجموعه تدریس می شود . در این مقاله شرحی از نکات مهم در آموزش شارژ کارتریج در اختیار شما کاربران گرامی قرار داده می شود. کارتریج یا تونر همان منبع تأمین رنگ در چاپگرها است. بسته به نوع دستگاه چاپ، تعداد تونر و رنگ موجود در آنها متفاوت است. برای مثال چاپگرهای جوهر افشان امروزی –چاپگرهای معمولی جوهرافشان- دارای چهار تونر مجزا و طبیعتاً چهار رنگ جدا از یکدیگرند.

این رنگ ها عبارتند از: cyan (آبی)، magenta (قرمز) و‌ (yellow) زرد که به همراه آن‌ها یک رنگ سیاه نیز وجود دارد. چاپگرهای جوهر افشان به وسیله پاشیدن قطرات ریز جوهر روی یک صفحه کاغذ از طریق منافذ ریزی که در هد وجود دارد، باعث به وجود آوردن تصاویر سیاه و سفید و رنگی در حد کیفیت مناسب می‌شود. در سری قدیم چاپگرهای جوهرافشان، کارتریج‌های سه رنگ اصلی به یکدیگر متصل بودند.

در صورت تمام شدن یکی از رنگ‌ها شما مجبور به تعویض هر سه رنگ بودید. ولی در چاپگرهای امروزی، محل قرار گیری هر کارتریج از کارتریج دیگر جدا شده است. شما کاربران گرامی در صورت نیاز به خدمات مرتبط با شارژ کارتریج می توانید به مرکز تعمیرات کپی مراجعه نمایید.در غیر اینصورت می توانید با مطالعه مطلب ارائه شده در بخش زیر -با عنوان آموزش شارژ کارتریج- نسبت به تعویض و شارژ کارتریج اقدام نمایید.

آموزش شارژ کارتریج جوهرافشان

کارتریج چیست و چگونه کار میکند؟

کارتریج، قطعه‎ای مهم و قابل شارژ در ساختار دستگاه پرینتر است که مواد مصرفی جهت انجام فرآیند چاپ را در خود جای داده و بسته به مدل دستگاه چاپگر، به دو شکل کارتریج جوهرافشان و کارتریج لیزری در بازار موجود می‎باشد. با وجود این که امروزه بیشتر کارتریج‌های مورد استفاده، از نوع لیزری هستند؛ اما همچنان انواع جوهرافشان این وسیله طرفداران خود را داشته و وسیله‎ای پرمصرف به شمار می‌آید. کارتریج جوهرافشان به صورت پاششی عمل نموده و از طریق سیستم ترمال عمل چاپ را انجام میدهد. در ادامه با فرایند آموزش شارژ کارتریج جوهرافشان همراه هستیم.

زمان تعویض یا شارژ کارتریج

معمولاً تمامی تجهیزات چاپ پیش از اتمام کارتریج پیامی مبنی بر این وضعیت –یعنی فرارسیدن زمان تعویض یا شارژ کارتریج- را برای کاربر به نمایش میگذارند. در سازمان ها و ادارات که استفاده از این دستگاه زیاد است عموماً خشک شدن کارتریج پس از چند ساعت اتفاق می افتاد. لیکن خشک شدن کارتریج در مصارف خانگی حدود چند هفته (بسته به میزان استفاده از دستگاه) طول خواهد کشید.

آنچه که کاربر در این میان می بایست به آن توجه کند تعویض و شارژ کارتریج بلافاصله پس از دریافت پیام است. کاربران گرامی توجه داشته باشند که تا زمان کم رنگ‌ شدن یا متوقف شدن چاپ، کارتریج جدید را نصب ننمایند. بعلاوه اگر کلمات در زمان چاپ جا می‌افتند و یا کم رنگ هستند می توان با توزیع درست جوهر، به کیفیت چاپ کمک کرد. (برای باز بخش جوهر درون کارتریج باید آن را درآورده و به آرامی تکان دهید تا جوهر به طور یکنواخت پخش شود.)

در صورت نیاز به خدمات مرتبط با تعویض و شارژ کارتریج می توانید از سرویس های ارائه شده در مرکز تعمیرات کپی استفاده نمایید. خدمات مذکور به دو صورت تعمیر در محل و سرویس دستگاه در تعمیرگاه انجام می پذیرد. در هر حال بهتر است با قرار گرفتن دستگاه در شرایط زیر نسبت به تعویض و یا شارژ کارتریج اقدام نمایید:

  • در هنگامی که جوهر دستگاه چاپ شما تمام شده است.
  • زمانی که شاخص جوهر به پایین‌ترین مقدار خود رسیده است.
  • زمانی که شش ماه از طول عمر کارتریج شما گذشته است.

شارژ کردن کارتریج به چه معناست؟

همانطور که پیش‎تر نیز گفته شد، کارتریج محفظه دربرگیرنده مواد مصرفی دستگاه چاپگر می‎باشد که پس از مدت‌ها و بسته به میزان مصرف کاربر از دستگاه پرینتر، خالی از مواد مصرفی مانند جوهر شده و چاپی بی‌کیفیت، رنگ پریده و نامطلوب به دنبال خواهد داشت. تامین مجدد مواد مصرفی داخل کارتریج، مانند جوهر را اصطلاحا شارژ کارتریج می‌نامند. یکی از روش‌های شارژ و نوسازی کارتریج جوهرافشان، تعویض قطعه قدیمی با کارتریج جدید در مدل‌های گوناگون است. این کار احتیاج به پرداخت هزینه‌های بسیار زیادی داشته و در مکان‌های پر مصرف، از روش‌های غیرقابل استفاده محسوب می‌گردد.

شما با آموزش شارژ کارتریج جوهرافشان از پرداخت هزینه‌های بسیار زیاد تعویض کارتریج پرینتر ممانعت نموده و روشی مناسب، مقرون به صرفه و آسان جهت تامین مواد مصرفی داخل کارتریج به را یاد می‎گیرید. با یادگیری این روش، به سادگی می‌توان جوهر کارتریج را بروزرسانی نموده و از پرداخت هزینه‌های اضافی و غیر ضروری اجتناب نمود.

فیلم آموزش شارژ کارتریج جوهرافشان

آموزش تصویری شارژ کارتریج

مرحله نخست در آموزش شارژ کارتریج

در گام نخست کارتریج را از پرینتر جدا کرده و به آرامی برچسب روی آن را جدا کنید. پس از جداسازی برچسب، سوراخ‌های روی کارتریج، که جهت ورود جوهر استفاده می شوند، نمایان می گردند. معمولاً دو کارتریج –یکی رنگی و یکی به رنگ مشکی- وجود دارد. شکل کارتریج در تصویر مقابل قابل مشاهده است.

مرحله دوم در آموزش شارژ کارتریج

سوراخ های کارتریج را می توانید در بخش رو به رو مشاهده نمایید. قبل از شارژ کارتریج توسط یک خلال دندان یا چوب کبریت از رنگ‌های داخل کارتریج مطمئن شوید. در کارتریج رنگی هر سوراخ مربوط به یک رنگ است پس تأکید می شود که از قبل دقت کافی مبذول نمایید که کدام رنگ جوهر باید در داخل کدام سوراخ ریخته شود. دو سوراخ انتهایی دورتر از تک سوراخ، فقط جهت ورود هوا تعبیه شده‌اند. توجه داشته باشید که در این سوراخ ها نباید جوهر ریخته شود. این نکته در مورد هر دو کارتریج رنگی و مشکی و شارژ کارتریج آنها صدق می‌کند.

مرحله سوم در آموزش شارژ کارتریج

دراین مرحله، مقدار اندکی آب گرم درون یک ظرف مسطح ریخته و هد کارتریج که محل خروج جوهر است را چندین بار داخل آن بزنید. پس از این کار به آرامی آن را با دستمال کاغذی تمیز کنید. شما با این کار علاوه بر باز کردن منافذ بسیار ریز هد که جوهر از آن خارج می‌شود، کیفیت چاپ را بهبود می‌بخشید. برای این کار هیچ نیازی به محلول‌های هد باز کن نیست. توصیه می شود حتی الامکان از این محلول ها استفاده نشود زیرا در دراز مدت باعث آسیب هد و افت کیفیت چاپ می‌شوند. توصیه می شود برای این کار از آب گرم استفاده کنید. مراحل بعدی جهت شارژ کارتریج را در بخش های بعدی دنبال کنید.

مرحله چهارم در آموزش شارژ کارتریج

با پاکسازی هد کارتریج، زمان آن فرا می رسد که جوهر مورد نیاز به داخل کارتریج تزریق گردد. حجم مورد نیاز را با سرنگ دریافت کنید. این میزان معمولاً برای شارژ کارتریج رنگی ۳ میلی‌لیتر به ازای هر رنگ و برای شارژ کارتریج مشکی ۱۰ میلی‌لیتر است. بهتر است که از جوهرهای سازگار با دستگاه استفاده کنید.

مرحله پنجم در آموزش شارژ کارتریج

در این مرحله نیاز به کیت هواگیری است. (قیمت کیت هواگیری در حدود ۱۰ درصد قیمت یک کارتریج است). در تهیه کیت هواگیری توجه داشته باشید که کیتی سازگار با دستگاه پرینتر خود تهیه نمایید. معمولا کیت هواگیری کارتریج رنگی و مشکی از هم جدا هستند. کارتریج را به آرامی داخل کیت هواگیری جا بزنید. (قبل از شارژ کارتریج توسط یک خلال دندان یا چوب کبریت از رنگ‌های داخل کارتریج مطمئن شوید. در کارتریج رنگی هر سوراخ مربوط به یک رنگ است پس تأکید می شود که از قبل دقت کافی مبذول نمایید که کدام رنگ جوهر باید در داخل کدام سوراخ ریخته شود.)

سوزن سرنگ را به آرامی وارد کارتریج کنید. لازم است که سرنگ جوهر به شکلی زاویه دار وارد شود تا از درون به فیلتر هد برخورد نکند. در صورت برخورد سوزن به فیلتر داخلی هد که دقیقاً پشت آن قرار دارد، کارتریج بلا استفاده می‌شود. جوهر را به آرامی وارد کنید. در صورتی که از یک سرنگ برای تزریق جوهر استفاده می کنید حتما سرنگ را شستشو دهید. این کار از ترکیب رنگ های جوهر پیشگیری می کند.

نحوه شارژ کارتریج

مرحله ششم در آموزش شارژ کارتریج

پس از شارژ کارتریج می بایست کارتریج را مدت زمانی حدود دو ساعت کنار گذاشت. این کار سبب می گردد تا جوهر به خوبی به درون اسفنج کارتریج نفوذ کند. پس از دو ساعت می بایست کار هواگیری را آغاز کرد. ابتدا سرنگ را برداشته و سوزن سر آن را جدا کنید. درست زیر کیت هواگیری یک سوراخ جهت ورود سرنگ تعبیه شده است. سرنگ را وارد کرده و به آرامی پیستون سرنگ را به بیرون بکشید تا عملیات مکش صورت گیرد. با ورود جوهر به سرنگ کار مکش را به اتمام رسانده و سرنگ را خارج سازید.

مرحله هفتم در آموزش شارژ کارتریج

در این مرحله از شارژ کارتریج می بایست کیت هوا گیری را جدا سازید. پس از جداسازی، به خوبی هد کارتریج را با یک دستکال تمیز نمایید. جهت اطمینان از شارژ کارتریج می‌توانید هد کارتریج را بررسی کنید. در صورتی که هر سه رنگ قابل مشاهده هستند، کار شارژ کارتریج به درستی انجام شده است.

مرحله هشتم در آموزش شارژ کارتریج

در این مرحله کارتریج ها را در درون پرینتر قرار دهید. برای اطمینان یک برگ را پرینت بگیرید. (برگی شبیه به تصویر زیر که رنگها در آن قابل مشاهده باشد). در صورتی که کیفیت برگ چاپ شده مطلوب نیست می توانید عملیت هواگیری را مجدداً تکرار نمایید. راهکار دیگر جهت افزایش کیفیت چاپ پس از شارژ کارتریج، استفاده از نرم‌ افزار مخصوص پرینتر مورد استفاده است. برای این کار دو الی سه بار عملیات Head Clean و یکبار Align را انجام دهید تا کیفیت بهبود یابد.

آموزش نصب کارتریج می تونه بهت کمک کنه وقتایی که تو محل کار یا خونه نمی دونی باید چیکار کنی! خوندنش و از دست نده 😉

آموزش تصویری شارژ کارتریج در نمایندگی کپی

در نمایندگی کپی کلیه ی عملیات مرتبط با تعمیر و بهسازی تجهیزات چاپ و همچنین آموزش تعمیرات کپی انجام می گردد. آموزش شارژ کارتریج یکی از خدمات مرکز تعمیر دستگاه کپی می باشد. از این رو تعمیرات انجام شده در مرکز تعمیر دستگاه کپی، رفع کلیه مشکلات ایجاد شده در دستگاه را در پی خواهد داشت. بعلاوه به دلیل پیاده سازی جدیدترین متدهای سرویس و گردگیری بر روی دستگاه، موجبات بازیابی کیفیت اولیه دستگاه فراهم می گردد.

تعمیرات کپی  در این مرکز غالباً بصورت سرویس در محل کپی انجام می پذیرد. این امر، به دلیل ابعاد و وزن بالای دستگاه های کپی انجام می پذیرد. در صورت نیاز به این سرویس می توانید از طریق راه های ارتباطی ذکر شده در وب سایت با کارشناسان ما تماس بگیرید و درخواست خود را مبنی بر نیاز تعمیرات کپی در محل ثبت نمایید. بعلاوه شما کاربران گرامی می توانید با مراجعه به مرکز تعمیرات کپی و حضور در پارت مرتبط با دستگاه خویش، تمامی خدمات تخصصی مورد نیاز و مرتبط با دستگاه مورد نظرتان –نظیر شارژ کارتریج- را دریافت دارید. سایر واحدهای تعمیرات مرکز کپی در بخش زیر معرفی می گردند.

امتیاز شما به این نوشته

مشکلت حل نشده؟😟 معطل چی هستی ؟!🤔 گوشی رو بردار و با 62948(021) تماس بگیر، مشاوره رایگانه!🤩