اشتراک گذاری

آشنایی با اسکنر و انواع آن

اسکنر یکی از وسایل جانبی کامپیوتر است که نقش تامین اطلاعات ورودی را برای کامپیوترها ایفا میکند. منظور از اطلاعات ورودی سند های کاغذی یا عکسهای چاپی است که از طریق اسکنر و در کمترین زمان به کامپیوتر منتقل میشود. پس از آن این اطلاعات بصورت فایل درآمده که میتوان آن را انتقال داد یا ویرایش کرد. در واقع کار اصلی اسکنر انتقال اسناد کاغذی ما بصورت فایل دیجیتالی به کامپیوتر هستند. مثلا شاید بخواهید آلبوم عکسهای قدیمی تان را با دوستانتان به اشتراک بگذارید . این روش ارسال و دریافت بسیار سریع تر از روشهای پستی و سنتی خواهد بود . از طرفی دیگر این امکان وجود دارد که از عکسهایی فرسوده و بی کیفیت بتوانیم نسخه هایی دیجیتالی و با همان کیفیت و بدون نگرانی از پوسیده شدن داشته باشید. حال برای اینکه با شیوه کار یک اسکنر آشنا شوید در ادامه با ما جهت آشنایی با اسکنر و انواع آن همراه باشید.

اسکنر و انواع آن

شیوه کار اسکنر

اسکنر و انواع آن بسته به مدل ساختشان طرز کار متفاوت و پیچیده ای دارند. اما در واقع سیستم پایه ای مشترکی دارند. پس از اینکه تصویر یا سند روی سطح اسکنر قرار میدهیم ، هد اسکن کننده شروع به حرکت میکند و سطوح اسکنر را پیمایش میکند. لامپ روشن کننده وظیفه روشن کردن عکس را برعهده می گیرد. از این طریق تصویر آن به آئینه اول و از طریق آن به آئینه های بعدی می تابد. نهایتا تصویر در آیینه آخر متمرکز می شود. از این طریق با کیفیت بالاتر در دسترس لنز و حسگر تصویر قرار میگیرد. میله ا ی که در زیر شیشه اسکنر قرار میگیرد ، هد روی آن قرار میگیرد . این  برای آنست که هد از مسیر خود منحرف نشود تا تصویر بدون اشکال ثبت شود.

قسمت داخلی درب تمامی اسکنرهای تخت ، صفحه ای سفیدرنگ دارد. این صفحه جهت کمک به تفکیک مرزهای عکس یا سندی است که قصد اسکن آنرا داریم. علاوه بر این رنگ یکدستی را در پس زمینه تصویر ایجاد میکند، لذا مرزبندی سند راحت تر میشود.

حال اگر هرچه قطعات بکار رفته در اسکنر بالاتر باشد، کیفیت تصویر نهایی بالاتر خواهد بود. واحد وضوح تصویر در اسکنر و انواع آن همان DPI  و به معنی تعداد نقطه در هر اینچ یا نقاط ریز تصویر است.

اسکنر و انواع آن از نظر ساختار و مصرف

اسکنرهای خانگی

اين اسكنرها همگي از نوع تخت (Flat) و عموماً در سايز A4 ساخته شده و همانطور كه از اسم آنها پيداست جهت مصارف خانگی و يا دفاتر كوچك (SOHO = Small Office – Home Office) با حداكثر اسكن 4 تا 5 برگ روزانه ساخته شده اند. قيمت آنها ارزان بوده، از سرعت و قابليت پردازش تصويري نازلی برخوردارند، و هزينه تعمير آنها نسبت به قيمت دستگاه بسيار گران است.

اسكنرهای اسناد

اسكنرهاي اسناد همگي داراي سيستم تغذيه اتوماتيك اسنـــاد (ADF (Automatic Document Feeder بوده وبرخی از آنها علاوه بر سيستم ADF دارای سيستم اسكن تخت (Flat) نيز ميباشند. قيمت آنها گران است، سرعت و قابليت پردازش تصويری بالايی دارند، داراي دقت سخت افزاری 75 تا 600DPI و تعمير پذير ميباشند.

اسکنرهای نقشه

همانطور كه از نامشان پيداست جهت اسكن اسناد و نقشه های بزرگتر از A3 تا عرض بیشتر و طول نا محدود مورد استفاده قرار ميگيرند. قيمت آنها گران، سرعت مناسب، قابليت پردازش تصويری بالا، دقت سخت افزاری 600dpi و تعمير پذير ميباشند.

اسكنرهای اسناد

اسكنرهاي اسناد همگي داراي سيستم تغذيه اتوماتيك اسنـــاد (ADF (Automatic Document Feeder بوده وبرخی از آنها علاوه بر سيستم ADF دارای سيستم اسكن تخت (Flat) نيز ميباشند. قيمت آنها گران است، سرعت و قابليت پردازش تصويری بالايی دارند، داراي دقت سخت افزاری 75 تا 600DPI و تعمير پذير ميباشند.

اسكنرهای ليتوگرافی

اين دسته از اسكنرها علاوه بر سيستم اسكن مسطح اغلب داراي سيستم اسكن فيلم و اسلايد (Trancparency) بوده، قيمت آنها گران، سرعت پائين، قابليت پردازش تصوير بالا، اسكن بصورت RGB و CMYK و داراي حداقل دقت سخت افزاری بالای 600dpi مي باشند.

اسكنرهای کتاب

اسكنرهاي كتاب براي كتب، مجلات و يا اسنادی كه صحافی شده اند و نمي توان آنها را از شيرازه جدا نمود استفاده مي شوند.اين اسكنرها تخت بوده و داراي يك هد در بالا هستند كه از كتاب اسكن ميكند، قيمت آنها گران، سرعت پائين، قابليت پردازش تصويری متوسط، دقت سخت افزاری و تعمير پذير مي باشند.

اسكنرهای فيلم و اسلايد

اين اسكنرها جهت اسكن از اسناد شفاف مثل فيلم، اسلايد، فيلم راديولوژی و MRI مورد استفاده قرار ميگیرند كه بسته به نوع فيلم در مدلهاي مختلف عرضه مي شوند. قيت آنها گران، سرعت پائين، قابليت پردازش تصوير بالا و دارای دقت سخت افزاری بالای 2700dpi مي باشند.

اسكنرهای ميكرو فيلم، ميكرو فيش  Apertur Cardدر 2 دسته ارائه میشوند :

الف) اسكنرهای Screen كه از تصوير بزرگ شده ميكرو فيلم فايل تهيه مي كنند. قيمت آنها گران، سرعت پائين، قابليت پردازش تصوير متوسط و دارای دقت سخت افزاری 600dpi می باشند.

ب) اسكنرهای Direct كه از خود ميكروفيلم فايل تهيه مي كنند. قيمت آنها بسيار گران، سرعت بالا، قابليت پردازش تصويری بالا و دارای دقت سخت افزاری بالای مي باشند.

نمایندگی تعمیرات اسکنر

این مرکز یکی از مجهزترین واحدهای تعمیرات تخصصی اسکنر می باشد که با تیمی از مجرب ترین کارشناسان و مهندسان در خدمت کاربران اسکنر آماده ارائه خدمات تعمیراسکنر با پیشرفته ترین امکانات و تجهیزات است. علاوه بر این با وجود داشتن  پیشرفته ترین و بروزترین مراکز فعال در حوزه تعمیرات توانسته است بالاترین سطح کیفی خدمات و کسب رضایت مشتریان را داشته است.

مرکز تعمیرات اسکنر و انواع آن تیمی از مجرب ترین و زبده ترین کارشناسان و مهندسان این حوزه را به همکاری فراخوانده است و آنان را به پیشرفته ترین امکانات این حوزه تجهیز نموده است . او از این طریق موفق به ارائه تمامی خدماتی است گردد که ممکن است هریک از کاربران به آن نیاز داشته باشند. نمایندگی تعمیرات اسکنر به تأیید بسیاری از همکاران و مشتریان، یکی از بروزترین و متعهدترین مراکز فعال در حوزه تعمیرات است که به دلیل بروزرسانی های مداوم تجهیزات و امکانات خویش موفق به ارائه بالاترین سطح کیفی خدمات و کسب رضایت مشتریان خویش گشته است.

امتیاز شما به این نوشته

مشکلت حل نشده؟😟 معطل چی هستی ؟!🤔 گوشی رو بردار و با 62948(021) تماس بگیر، مشاوره رایگانه!🤩