اشتراک گذاری

راهنمای خرید دستگاه کپی

راهنمای خرید دستگاه کپی برای آندسته از کاربرانی به نگارش درآمده است که قصد خرید یکی از دستگاه های کپی موجود در بازار را دارند اما به دلیل عدم آگاهی از ویژگی های فنی و عمومی این دستگاه، هنوز به نتیجه قطعی نرسیده اند. آگاهی از اطلاعات محصول پیش از اقدام به خرید آن، به ویژه در ارتباط با تجهیزات چاپ، از آن روی مهم است که خریدار هزینه بسیاری را برای تهیه و خرید این محصولات متحمل می شود.

بعلاوه خرید دستگاه کپی غالباً توسط افرادی صورت می گیرد که به نوعی در حوزه چاپ و فعالیت های مرتبط با آن مشغول هستند و اشتباه در انتخاب نوع دستگاه و قابلیت های آن ضررهای جبران ناپذیری را در پی خواهد اشت. در هر حال راهنمای خرید  دستگاه کپی به شما کمک می کند . تمامی عوامل و پارامترهای اساسی جهت داشتن یک انتخاب مناسب و به صرفه را مدنظر قرار دهید . دستگاهی را برگزینید که نیازهای شما را به بهترین نحو مرتفع نماید.

خرید دستگاه کپی

پیش از آشنایی با نکات مهم در خرید دستگاه کپی ذکر این نکته ضروری به نظر می رسد که تمامی دستگاه‌های کپی شیوه‌ای همانند و یکسان را در عملکرد طی می‌کنند.اگرچه با واکاوی اجزاء یک دستگاه کپی ممکن است با قطعات ریز و درشت بسیاری روبرو شویم اما عملکرد اصلی دستگاه کپی تنها بر عهده چندین قطعه کلیدی است.این اجزاء عبارتند از:

درام (drum)، گیرنده نور (یا تسمه)، دسته‌ای از سیم‌ها،  لامپ و عدسی‌ها، تونر و Fuser.در هر حال توجه به برخی نکات پیش از اقدام به خرید سبب می گردد تا محصولی با کیفیت، مقرون بصرفه و البته کاربردی در اختیار کاربر قرار گیرد.

نکات انتخاب کم هزینه ترین دستگاه کپی

شاید در زمان خرید دستگاه کپی به این موضوع فکر کنید که چگونه می توانید  کم هزینه ترین  دستگاه کپی رو در سبد خرید خود قرار دهید. با توجه به افزایش قیمت کاغذ و جوهر انتخاب دستگاهی که هزینه های تحمیل شده به کاربر را کاهش دهد، اهمیت بسیار زیادی دارد. مهم ترین نکاتی که به شما کمک می ‌کند تا بتوانید کم هزینه ترین دستگاه کپی را خریداری کنید، به شرح ذیل در راهنمای خرید دستگاه کپی آمده است:

دستگاهی بخرید که قابلیت چاپ دورو داشته باشد

بعضی از دستگاه های کپی از قابلیت چاپ دورو پشتیبانی می کنند. هرچند که این انواع نرخ گرانتری دارند، اما در آینده به دلیل صرفه جویی در مصرف کاغذ هزینه های جاری شما را کاهش می دهند.

به سرعت چاپ در هر دقیقه توجه کنید

مورد دیگری این است که سرعت چاپ اوراق در هر دقیقه را ملاک قرار دهید. امروزه دستگاه های دیجیتالی وجود دارند که قادرند حتی تا صد برگه را در دقیقه چاپ کنند که این مزیت موجب صرفه جویی در هزینه های کاربر می شود.

کالایی را بخرید که گارانتی داشته باشد

نکته دیگر این است که موقع خرید سعی کنید دستگاهی را تهیه نمایید که دارای گارانتی باشد، زیرا مجبور نیستید بابت تعمیرات هزینه بپردازید.

دستگاه کپی فرسوده خود را تعویض کنید

نکته آخر این است که اگر دستگاه کپی شما قدیمی شده، بهتر است که به فکر تعویض آن باشید، زیرا هزینه سرویس آن‌ها بالا است. ضمن این که ممکن است برای تهیه تونر یا جوهر مورد نیاز خود با چالش مواجه شوید.

هزینه چاپ با دستگاه کپی سیاه و سفید ارزان تر است

توجه داشته باشید که هزینه چاپ با دستگاه کپی رنگی در مقایسه با دستگاه های سیاه و سفید بیشتر است. پس توصیه می شود که نیاز خود را درنظر بگیرید و سپس اقدام به خرید نمایید. قیمت تونر تک رنگ به طور قابل ملاحظه ای کمتر است و این نوع دستگاه ها چیزی حدود شصت هزار برگه را کپی می کنند. در حالی که انواع رنگی به چهار کارتریج در رنگ های قرمز، آبی، زرد و سیاه احتیاج دارند و توسط این مقدار تونر می توانید تنها سی هزار برگه را چاپ نمایید.

تعداد برگ های کپی شده در هر ماه

یکی از نکات قابل توجه پیش از خرید دستگاه کپی توجه به تعداد برگ هایی است که در هر ماه کپی می شود. اگر شما کاربر دائمی این دستگاه ها باشید احتمالاً از تعداد برگهای کپی شده دستگاه خویش در هر ماه آگاه باشید. 

اگر قصد خرید دستگاه کپی ای نو و جدید را دارید جهت محاسبه استاندارد، میزان تکثیر فعلی را در ۱٫۲ ضرب نمایید.اگر آمار احتمالی چندان دقیق نباشد . بهتر است میزان تکثیر را در ۱٫۵ (یک و نیم) ضرب نمایید. با این کار می بایست به عددی برسید که توسط شرکت سازنده به عنوان عدد استاندارد جهت گرفتن کپی اعلام شده است.

حال اگر عدد منتج از این محاسبه برای مثال ۹۰۰۰ برگ باشد ولی عدد اعلام شده توسط شرکت سازنده ۶۰۰۰ برگ باشد مشخص می گردد که شما انتخاب مناسبی نداشته اید . این دستگاه با گذشت زمان، به سبب فشار بالای کار و استهلاک احتمالی قطعات دچار افت شدید در عملکرد خواهد شد.

توجه به قابلیت های دستگاه کپی

برخی دیگر از ویژگی هایی که ممکن است در دستگاه کپی وجود داشته باشند و کاربر می تواند پیش از تهیه و خرید دستگاه کپی به آنها توجه نماید عبارتند از:

  • قابلیت اسکن چند کاغذ به طور اتوماتیک که بهADF) automatic document feeder) معروف است
  • وجود سوراخ کن
  • وجود منگنه زن
  • وجود سُرتر (مرتب کننده کاغذ)
  • توجه به بودجه
  • توجه به مسئله پشتیبانی و خدمات پس از فروش دستگاه
  • توجه به هزینه مواد مصرفی

قابلیت بزرگ نمایی و کوچک نمایی تصویر و اسناد

اگر قابلیت بزرگ نمایی و کوچک نمایی اسناد و مدارک توسط دستگاه برای شما مهم است بهتر است پیش از خرید دستگاه کپی به بودن این قابلیت در دستگاه توجه نمایید. در اینصورت بررسی نمایید که دستگاه تا چه اندازه می تواند اسناد شما را کوچکتر یا بزرگتر نماید.

امنیت دستگاه کپی

این امکان در برخی از دستگاه های کپی وجود دارد که کاربر و رمز عبور وی را شناسایی نمایند تا اگر برای مثال کاربر ایکس از اتاق خویش دستور چاپ فرستاد، چیزی توسط دستگاه چاپ نشود تا کاربر ایکس با حضور در کنار دستگاه و وارد ساختن پسورد و نام کاربری اقدام به کپی نماید. این امکان نیز در برخی از دستگاه های کپی وجود دارد که اسناد را در حافظه خویش ذخیره سازند تا در موقعیت های بعدی نیازی به اسناد اصلی نباشد. در صورت نیاز به این وئیژگی پیش از خرید دستگاه کپی از آن مطمئن شوید.

زمان لازم برای شروع به کار دستگاه و گرفتن نخستین برگ کپی

این آیتم به ویژه برای کاربرانی مهم است که فاصله زیادی میان گرفتن هر برگ کپی آنها وجود دارد؛ به عبارت دیگر در طول روز کپی های تکی بسیاری توسط دستگاه می گیرند. در فاصله های زمانی ایجاد شده دستگاه را خاموش می کنند. در صورتی که شما نیز مصداق این وضعیت هستید بهتر است پیش از تهیه و خرید دستگاه کپی دستگاه به زمان لازم جهت راه اندازی دستگاه و گرفتن نخستین برگ کپی آن دقت نمایید.

توجه به میزان حجم کار

اگر تعداد برگ هایی را که قرار است در طول ماه کپی بگیرید زیاد بالا نباشد و تعدادی محدود را شامل گردد، می توانید برای این کار از پرینتر به جای کپی استفاده نمایید. پرینترها، قیمتی بصرفه تر از دستگاه های کپی دارند و برای گرفتن کپی های محدود، به اصطلاح کار راه انداز هستند.

برای مثال اگر حجم کپی های گرفته شده شما در هر ماه ۵۰۰ برگ یا کمتر است، پرینترهایی مناسبی برای این کار وجود دارند. لیکن اگر حجم کار بالا باشد مواد مصرفی پرینتر هزینه بالایی را به شما تحمیل خواهد کرد و بهترین راه تهیه کپی است. بنابراین پیش از خرید دستگاه کپی به این نکته توجه نمایید.

چندکاره بودن دستگاه کپی

بیشتر دستگاه های فتوکپی جدید، کار اسکنر را نیز انجام میدهند و بعلاوه می توان به عنوان پرینتر هم از آنها استفاده کرد. برخی از دستگاه های کپی قابلیت اتصال به شبکه را نیز دارا هستند. این نکته را نیز در نظر داشته باشید که برخی از دستگاه های کپی تکرنگ (سیاه و سفید) امکان اسکن رنگی را دارند.

توجه به تعداد و حجم کاست

دستگاه های فتوکپی دارای بین یا کاست هایی هستند که کاغذهای مورد نیاز جهت استفاده دستگاه در درون آنها قرار داده می شود.حال در این میان توجه به دو نکته ضروری است یک آنکه شما به چند نوع کاست (کاغذ مورد استفاده در کاست) احتیاج دارید و دو آنکه ظرفیت هر کدام از این کاست ها چند برگ است.

برای مثال ممکن است شما به دنبال دستگاهی باشید که هر دو مخزن کاغذ A4 و A5 را داشته باشد و هر کدوم از آنها حداقل ۱۰۰۰ برگ ظرفیت داشته باشد. بنابراین پیش از تهیه و خرید دستگاه کپی بهتر است از وجود این امکانات در آن مطمئن گردید. البته در مواردی این امکان وجود دارد که مخازن کاغذ به طور جداگانه تهیه گردد و به دستگاه اضافه شود.

آشنایی با چند مدل دستگاه کپی ارزان قیمت

در حال حاضر برندهایی از دستگاه کپی در بازار وجود دارند که ضمن معتبر بودن، از نرخ مناسبی نیز برخوردارند. برخی از کم هزینه ترین دستگاه کپی عبارتند از:

  • دستگاه کپی برند شارپ (مدل Sharp AR-X20)

این وسیله مخصوص کپی کردن صفحاتی با سایز A3 تولید شده و به دلیل بهره مندی از قابلیت چاپ دورو می تواند هزینه کاربر را تا حد زیادی بکاهد.

  • دستگاه کپی برند ریکو (مدلMP 2014A )

این دستگاه سه کاره محبوب می تواند سایزهای مختلف کاغذ را چاپ کند و در حال حاضر یکی از مقرون به صرفه ترین دستگاه کپی محسوب می شود.

  • دستگاه کپی برند کونیکا مینولتا (مدل Bizhub c454 )

این وسیله مجهز به پنل لمسی است و به کمک آن می توانید انواع کاغذهای رنگی یا سیاه و سفید را با هزینه مناسب کپی بگیرید.

  • دستگاه کپی برند شارپ (مدل AR-602)

این دستگاه کپی می تواند کاغذهایی با سایز A3 و A4 را کپی کند و بهترین مدل برای کسانی است که در طول روز نیاز به تعداد کمی چاپ دارند

خرید دستگاه کپی رنگی یا سیاه و سفید

دستگاه های کپی، رنگی یا تکرنگ (سیاه و سفید) هستند که کاربر پیش از انتخاب و اقدام به خرید دستگاه کپی می بایست به نیاز خویش توجه داشته باشد و انتخاب خود را بر آن مبنا انجام دهد. در صورتی که تهیه دستگاه کپی رنگی چندان ضروری نباشد .

بهتر است انتخاب نخست شما دستگاه سیاه و سفید باشد زیرا علاوه بر اینکه دستگاه کپی رنگی از دستگاه تکرنگ گران تر است هزینه نگهداری آن نیز (شامل مواد مصرفی و هزینه ی سرویس و نگهداری) چند برابر فتوکپی تکرنگ است.

نمایندگی کپی و واحدهای تعمیرات کپی

نمایندگی کپی ارائه دهنده تخصصیِ ترین خدمات مرتبط با تجهیزات چاپ اعم از بازبینی، سرویس، گردگیری، مشاوره های تخصصی در حوزه خرید دستگاه کپی، بهسازی و سرویس های دوره ای است. این مرکز با بهره‌‌مندی از پیشرفته ترین ابزارآلات تعمیر و با همکاری جمعی از مهندسان و کارشناسان این حوزه، فضایی ایجاد نموده که در آن می‌توان غالب اختلالات ایجاد شده است. که دستگاه های کپی و سایر تجهیزات چاپ را رفع و برطرف نمود.

نمایندگی تعمیرات کپی متشکل از واحدهای متعددی است . تعمیرات برندهای مختلف دستگاه کپی در آنها صورت می پذیرد. همان گونه که می دانید امروزه شرکت های متعددی در تولید ماشین های اداری فعالیت دارند . از جمله معروف ترین این برندها می توان به  دستگاه کپی کانن، شارپ، توشیبا، کونیکا مینولتا، زیراکس، اچ پی، سامسونگ، پاناسونیک و… اشاره کرد .

تجهیزات و امکانات مدرن جهت تعمیرات دستگاه کپی در هریک از واحدهای تعمیرات دستگاه کپی فراهم شده و کاربران ماشین های اداری می توانند با خاطری آسوده، تعمیرات دستگاه های خود را به متخصصان و مهندسان این مرکز بسپارند. واحدهای تخصصی تعمیرات کپی در بخش زیر معرفی گشته اند.

امتیاز شما به این نوشته

مشکلت حل نشده؟😟 معطل چی هستی ؟!🤔 گوشی رو بردار و با 62948(021) تماس بگیر، مشاوره رایگانه!🤩