اشتراک گذاری

تاریخچه ی چاپ در ایران

تاریخچه ی چاپ در ایران به پنج قرن پیش از میلاد مسیح یعنی به زمان پادشاهان هخامنشی برمی‌گردد. در آن زمان پادشاهان هخامنشی برای تأیید احکام و فرمان‌های حکومتی از مهر استفاده می‌کردند. در این بین برخی از کارشناسان این حوزه ورود واژه ی «چاپ» به زبانِ فارسی را به اواخر قرن هفتم هجری و زمان سلطنت گیخاتوخان مغول (۶۹۰-۶۹۴ ق) نسبت می‌دهند.

در زمان حکومت پادشاهان مغول به پول‌های کاغذی موجود در آن دوره چاو یا کا‌او می‌گفتند؛ چاپ این پول‌های کاغذی در آن زمان با دستگاهی بسیار ساده و بر اساس پِرِس و حکاکی روی چرم استوار بود. برخی دیگر از کارشناسان نیز بر این باورند که واژه ی چاپ همان «چهاب» یا «چهابه» می‌باشد که در زبان هندی مرسوم  است. معنی این واژه، مهری است که با آن بر روی پارچه نقش می‌زدند. برخی نیز اعتقاد دارند که لغات «چاپ» و «چاپ خانه» از همین دوره وارد زبان فارسی شده که اصل آن از «چاو» و «چاوخانه» گرفته شده است؛ البته دهخدا لغت چاپ را از ریشه ی «چهاپ» یا «چهاپه» سانسکریت می‌داند.

نمایندگی دستگاه کپی

تاریخچه ی چاپ در ایران و پیدایش اولین چاپخانه صنعتی

با توجه به تاریخچه چاپ در ایران باید گفت : پیدایش اولین چاپخانه صنعتی در ایران به دوران صفویان بازمی‌گردد. در این دوره کشیشان ارامنه در ناحیه‌ی جلفای اصفهان دعا و ذکرهای مسیحی خود را با کمک این دستگاه چاپ می‌کردند. امروزه، بعد از گذشت آن‌همه سال، همگی ما تقریباً با کارکرد دستگاه کپی آشنایی داریم زیرا حداقل برای یک‌بار هم که شده، برای تهیه‌ی رونوشت از برگه‌ها و اسناد خود ناچار به استفاده از دستگاه کپی شده‌ایم. از سویی دیگر یکی از پرکاربردترین دستگاه‌های موجود در سیستم اداری حال حاضر کشور، دستگاه کپی است زیرا در بسیاری از مواقع تهیه یک رونوشت و یا کپی از یک سند برای ما بسیار ضروری و لازم بوده است .

صنعت چاپ در سیستم های اداری امروز

پس از بررسی تاریخچه ی چاپ در ایران نگاهی به صنعت چاپ در ایران مفید خواهد بود . چنانکه می‌دانیم در سیستم اداری امروز ، عقد بسیاری از قراردادها و تعهدنامه‌ها با استفاده از کپی اسناد و رونوشت مدارک صورت می‌گیرد، زیرا بیشتر افراد تمایل دارند اصل مدارک و اسناد را در نزد خود نگه ‌دارند؛ همین گرایش به تهیه‌ی رونوشت اسناد و حفظ اصلِ مدارک نزدِ افراد، زمینه‌سازِ رشد و توسعه‌ی بازار صنعت چاپ به ویژه دستگاه‌هایِ کپی شده است. از همین‌روست که کاربران این صنعت، برآنند تا با خرید تجهیزاتی با تکنولوژی بالا، علاوه بر حصول بیشترین خروجی، کیفیت کار را در بالاترین سطح حفظ نمایند.

در بازار کنونی صنعت چاپ، دستگاه‌های فتوکپی، در ابعاد مختلفی طراحی و تولید می‌شوند. دستگاه‌های کپی بسته به ابعاد و امکانات آن‌ها در مکان‌های متفاوتی به کار برده می‌شوند. برخی از این مدل‌ها که ابعاد کوچکی دارند به شکل رومیزی و برای مصارف خانگی ساخته می‌شوند. برخی دیگر که برای سازمان‌های اداری بزرگ و مراکز خدمات فنی چاپ تولید می‌شوند ابعاد بزرگتری دارند. بدیهی است قیمت هر دستگاه کپی نیز به نسبت ابعاد و امکانات آن متفاوت می باشد. پس از بررسی تاریخچه ی چاپ در ایران  در این قسمت نگاهی داریم به خدمات مختلف نمایندگی کانن ، جهت آشنایی با خدمات ما این بخش را مطالعه نمایید.

واحدهای تعمیرات کانن

امتیاز شما به این نوشته

مشکلت حل نشده؟😟 معطل چی هستی ؟!🤔 گوشی رو بردار و با 62948(021) تماس بگیر، مشاوره رایگانه!🤩